wtorek, 12 kwietnia 2011

Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki


Od dawna „mówi się” w polskich mediach o niskiej innowacyjności polskich przedsiębiorstw oraz instytucji naukowych, jednakże najczęściej jest to przedstawiane w formie ogólnych informacji nie popartych statystyką.

Zachęcam do analizy publikacji wydanej przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pt.: "Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki" - dokument oparty na szczegółowych wynikach badania.

Podczas lektury najbardziej zainteresowała mnie zidentyfikowana prezentacja barier kreatywności i innowacyjności m.in. zewnętrzne oraz wewnątrzorganizacyjne.


(…)
Bariery wewnątrzorganizacyjne:

  • dominująca w organizacjach strategia nakierowana na walkę o prostą reprodukcję zasobów (odtwarzanie wielkości produkcji z okresu na okres w ilości niezmienionej) lub, w najlepszym razie, orientacja na powolny rozwój organiczny (wewnętrzny, polegający głównie na różnicowaniu działalności firmy); innowacje w takiej sytuacji jawią się jako strategia mnożąca czynniki ryzyka;
  • poczucie niepewności jako rezultat kryzysowych tendencji (w organizacji, w branży, wreszcie w całej gospodarce);
  • duża liczba stresorów towarzyszących pracy i związane z nią permanentne poczucie zagrożenia;
  • funkcjonowanie dużej części organizacji pod presją bieżących problemów, zadań i„spraw do załatwienia”;
  • brak ciągłości zarządzania, wynikający z częstych zmian składów zarządów, zmieniających się dyrektyw rad nadzorczych itp., co w efekcie utrudnia wypracowanie długofalowej wizji i misji organizacji;

(…)

Zapraszam do lektury.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz